Visita Parroquial a la Sagrada Família

El passat dissabte 3 de juny, a tresquarts d’onze del matí puntualment, ens vam reunir davant de la Parròquia un grup de persones per anar a fer una visita guiada a la Sagrada Família.

En arribar, donat que el grup era força nombrós, ens van dividir en dos. Nosaltres vam entrar al segon torn i després de passar l’oportú control, ens van donar uns auriculars per tal de poder escoltar les explicacions de la Isabel que va ser la nostra guia al llarg de la visita.

En primer lloc, ens va aplegar entorn de la maqueta del que ha de ser la Sagrada Família un cop acabada i ens va mostrar clarament la part construïda, de color gris,  diferenciant-la de la que encara manca per construir.

Seguidament, ens va comentar que la idea va sorgir dels devots de Sant Josep que volien construir un temple en honor a la Sagrada Família. En principi aquesta tasca la va dur a terme l’arquitecte Francisco de Paula del Villar que va iniciar la construcció d’un temple neogòtic, però ben aviat va abandonar per desavinences i perquè no cobrava. D’aquest llegat tan sols en queda part a la Cripta. Llavors es va encomanar el projecte al jove arquitecte Antoni Gaudí que en va prendre la direcció. Ell era profundament religiós i la idea d’un temple petit la va desestimar des del primer moment i va voler fer una obra magna que va ser l’inici del seu somni entre humà i diví.

Davant la façana del Naixement ens va explicar la simbologia de les figures i en va destacar els àngels amb trets japonesos, fet que va ser molt criticat a l’època, però al que Gaudí responia dient: enlloc està escrit que no pugui ser així donat que Déu és Déu de tots. També va destacar les quatre torres dedicades als apòstols, elements principals i més característics. A la porta ens va comentar que curiosament és l’únic temple del món on entren animals i, tot seguit, mostrant-nos com està representada la natura amb diferents plantes i animals va dir que en obrir la portalada, a primera hora del matí, eren ells els primers d’entrar-hi.

Dins el temple  ens va remarcar la construcció sense parets per tal que hi entri la llum i les meravelles dels vitralls i els rosetons on hi  ha representades totes les esglésies cristianes. També va destacar les columnes corbades una de les idees genials de l’arquitecte fet que realment sorprèn i que quan li demanaven com era que ho feia d’aquella manera, on s’inspirava, si la manera tradicional era de formes rectes, ell, mostrant un arbre, responia humilment que ho aprenia de la natura del que li deia l’arbre… El seu propòsit era estalviar diners i aquesta mena de construcció li permetia estalviar-ne molts i fins i tot va arribar a aportar el seu sou per tal de poder contribuir a comprar materials i continuar l’obra per fer realitat el seu somni.

A la façana de la Passió, conjunt històric de l’escultor Josep Ma Subirachs, ens va destacar el fet que les seves escultures mostren relats bíblics que evoquen les 48 hores anteriors a la Passió i Mort de Crist i anuncien la seva Resurecció. Va fer esment especial a la cara de la Verònica que et va seguint arreu amb la mirada. Ens va desvelar l’enigma del criptograma numèric que sempre suma 33 és una constant màgica que fa referència a l’edat de Crist.

La Isabel, segurament, no ens va desvelar res de nou en dir-nos que en Gaudí era un geni, molt avançat a la seva època, amb unes idees molt innovadores, un gran estrateg… però és ben cert que ens va narrar trets de la seva personalitat, curiositats i anècdotes que van fer la visita molt interessant i amena. En acabar, a tots dos grups, se’ns va oferir la possibilitat de quedar-nos per continuar contemplant aquesta meravella i visitar el museu.

Les més sinceres gràcies a la Parròquia que ha fet possible aquesta visita.

Montserrat Vila

El MIJAC també hi va participar, amb un guia especialitzat en infants. S’ho van passar molt bé i van aprendre moltes coses!