Parròquia Sant Andreu de Palomar

Horari del despatx parroquial​

Horari

Setembre a Juny: tots els dimarts (no festius) de 18 a 20h Juliol: tots els dimarts (no festius) de 18.30 a 19.30 h. Agost: tancat santandreu54@arqbcn.org 933 450 959

Missa de difunts

La missa de difunts és el 2n dimecres de cada mes, es van alternant un mes en català i el següent en castellà. Cal passar pel despatx parroquial a apuntar-se.

Rosari

Ens trobem per resar junts el rosari cada tarda de dilluns a divendres a les 7 en punt del vespre a la capella del Santíssim.

Sagrament de la Reconciliació

Per a confessions, concretar amb el mossèn, una estona abans de la missa. En temps d’Advent i de Quaresma fem celebracions comunitàries del perdó, que anunciem prèviament.

Horari del despatx parroquial​

Horari

Horari tots els dimarts (no festius) de 18 a 20 h.

Telèfon: 933 450 959

Correu electrònic: santandreu54@arqbcn.org

Missa de difunts

Rosari

Sacrament de la Reconciliació

On és la parròquia

Per a consultes i tràmits podeu dirigir-vos al despatx parroquial (c/ Pont, 3)

Organització Parroquial

Equip de preveres i diaca

Mn. Toni Roman

Mn. Pedro Rivero

Vicari

Mn. Joan Luengo

Diaca

Mn. Isaac Mba

Adscrit

Consell Pastoral Parroquial

Laics i laiques dels diferents àmbits que juntament amb els mossens comparteixen les seves tasques i col·laboren en l’organització de l’acció pastoral.

Equip Coordinador

Petita comissió del Consell Pastoral que en prepara l’ordre del dia i concreta els acords presos.

Comissió Economia i Obres

Consultors que assessoren en l’administració dels béns materials i el manteniment de l’edifici. A més de l’economia del dia a dia parroquial, cal destacar la feina de la comissió amb les gestions de les obres de la cúpula, amb la cúpula exterior i cupulí acabats el setembre del 2020, i amb altres actuacions pendents com la cúpula interior que encara té esquerdes que han quedat incloses en el Pla Director, estudi sobre les necessitats del Temple, els locals parroquials i la rectoria, amb l’objectiu d’aconseguir nous convenis de col·laboració per tal de prioritzar i elaborar els diferents projectes.

Aquí podeu consultar un resum dels projectes que s’inclouen el Pla Director:

Historia-Sant-Andreu-Palomar

El document més antic on es parla de l’existència del temple de Sant Andreu data del 966; el 985 el primer on se’ns parla de la seva destrucció en mans d’Al-Mansurd; i l’any 990 la primera referència a una parròquia pertanyent al temple de Sant Andreu.

El 992 Na Mel i l’abat Odó de Sant Cugat van heretar uns terrenys amb el topònim de Palomar (del llatí palumba, colom). El 1100 el Bisbe Berenguer beneí l’església, però el 1115 fou destruïda per un atac almoràvit. Per això, el 1131 l’arquebisbe sant Oleguer defineix els terrenys del temple i el 1132 el beneí.

El 8 de juny de 1640 més de 3000 camperols i segadors, presidits per la imatge del Sant Crist de la parròquia de Sant Andreu de Palomar, es dirigien cap a Barcelona a protestar contra el virrei pels abusos dels soldats en el conegut Corpus de Sang.

El 1846 l’església es quedà petita i es decidí reconstruir-la per ampliar-la, amb el material del temple antic, a càrrec de l’arquitecte Pere Falqués i Urpí. El dia de Corpus de 1881 s’inaugura l’absis, la sagristia, la capella, el creuer, el presbiteri i la cúpula. Però el 9 d’agost de 1882 caigué la cúpula ocasionant 7 morts i 11 ferits. Falqués abandona l’obra, que fou encarregada a Domènech i Estepà, qui reconstruí la cúpula, fent-la doble, amb 68 metres d’altura. El 5 de març de 1889 s’acaba el campanar i el 1904 la façana.

Altre cop, durant la Setmana Tràgica (27 i 29 de juliol de 1909) l’església fou incendiada pels seguidors radicals de Josep Miquel i Baró. El 30 de novembre del 1910 fou restaurada i beneïda pel rector D. Marià Casals.

De nou, durant la guerra civil espanyola, de 1936, el temple fou incendiat i fins a l’any 1939 no fou reconstruït. L’aparença interior de l’església no era molt bona, per això Mn. Josep Casanovas contracta al pintor andreuenc Josep Verdaguer, qui entre 1954 i 1960, amb un ajudant, pinta tots els murals de l’església que encara avui podem admirar.

Durant les obres de prolongació del metro de Barcelona del 1965 al 1967, es causen greus esquerdes a la façana del temple, i fins a 1981 no es comencen les obres de reparació gràcies a Mn. Jaume Serrano, que van durar fins a 1985 i van permetre recuperar l’espai que no es feia servir per precaució.

Actualment, no s’utilitza la zona a l’interior de l’església de sota la cúpula, encara hi ha esquerdes a la cúpula interior, tot i haver recuperat la cúpula, obra que ha durat un any i s’ha finalitzat el setembre de 2020.

Capella dels Segadors
Des d’aquest lloc van sortir els segadors el 1640. Amb ells duien la imatge del Sant Crist de la parròquia de Sant Andreu. Actualment només queden les parets i alguna arcada, el poc que queda està molt deteriorat. Aquest espai va ser saquejat durant la Setmana Tràgica i des d’aleshores no s’ha recuperat.

Des de fa uns anys, diversos col·lectius de Sant Andreu s’han sensibilitzat amb el tema i demanen que la capella es restauri, amb aquest objectiu s’ha creat una Comissió de treball on participa la Parròquia, l’Arquebisbat i el Centre d’Estudis Ignasi Iglesias (CEII).

L’octubre de 2021 el Departament de Cultura fa públic un informe favorable a declarar la Capella dels Segadors com a Bé Cultural d’Interès Nacional.

Es pot llegir la notícia completa a https://esglesia.barcelona/actualitat/sinicia-el-proces-per-declarar-la-capella-dels-segadors-com-a-be-cultural-dinteres-nacional/

Arxiprestat

L’arxiprestat de Sant Andreu-Sagrera-Bon Pastor el formem 6 parròquies que ens coordinem en les tasques i serveis parroquials.

Sant Joan de Mata

Pl. Mossèn Clapés, 18, 08030 Barcelona
Telf. 933 452 592

Bon Pastor