Estrena de la nova figura festiva de Sant Andreu

El 28 de novembre de 1982 sortien per primer cop des de la Parròquia de Sant Andreu els nostres Gegants, l’Andreu i la Coloma. Unes figures que es convertirien en un símbol per a totes les andreuenques i andreuencs tot recordant el nostre passat agrícola.

40 anys després amb el mateix teló de fons (la nostra estimada església), surt el Colomí, la nova figura festiva de Sant Andreu amb vocació d’esdevenir un símbol de i per al poble de Sant Andreu de Palomar.

La creació de la figura compleix amb la funció vacant de presidir l’actual Seguici Festiu: vol representar la part més solemne i emotiva de la Festa Major. En definitiva, el Colomí té per objectiu emular la funció que tradicionalment ha complert l’entremès de l’àliga a les ciutats i viles de Catalunya al llarg dels darrers segles.

D’una banda, el colom blanc amb les altes esteses és el símbol per excel·lència de Sant Andreu, present a l’escut municipal des de principis del segle XVIII. D’altra banda, el colom blanc representa uns valors en l’imaginari popular, compartits també per la comunitat parroquial que volem transmetre i posar en relleu amb la figura: la pau, la fraternitat, la germanor entre pobles i la convivència entre diferents cultures.

Era inevitable, que la Germandat penséssim en sortir de nou (i disculpeu les confiances) des de casa. Els Gegants van “viure” durant trenta-dos anys a la Parròquia i un cop vam marxar a la Fabra i Coats no volíem desfer-nos d’un lligam tan especial. Primer de tot, el Seguici durant l’Esclat Andreuenc fa la “Passada a l’Església”, un acte breu i simbòlic on tots els balls populars i entremesos es tanquen a l’església fins a l’endemà, el dia gran de la Festa Major, des d’on fan la seva sortida per anar al pregó. Vam promoure també un acte de nova creació, l’Anada a Ofici. Un acte festiu, que anuncia amb salves durant la tarda de Sant Andreu Apòstol, la diada del patró, amb els Gegants fent un recorregut per acabar a la Parròquia on, durant l’ofertori de l’ofici de Festa Major, fan el ball de protocol.

El Colomí, esdevenint aquest element festiu i patrimonial també participarà de la missa, i ho farà amb la seva dansa i la banda de música que l’acompanya. Aprofitem aquestes línies per agrair a tota la comunitat que formeu part de l’església andreuenca la facilitat en tot moment per guardar el Colomí fins al dia de l’estrena a l’absis del temple i permetre’ns l’entrada per poder fer els assajos previs, així com els moviments logístics que comportava l’estrena del Colomí des de la porta principal.

Volíem que el Colomí fos un símbol popular, i creiem que ho hem aconseguit. Hem implicat associacions i entitats, comerços, institucions i església. Tot això per complir els objectius del projecte: creació de comunitat, transmissió de valors i noves mirades a la tradició.

Ens veiem als carrers, i de nou gràcies per teixir comunitat amb nosaltres des de fa quaranta anys!

Sergio Diéguez

President de la Germandat de Trabucaires, Geganters i Grallers de Sant Andreu