REMEMOREM EL PATRIMONI

Aquest diumenge 8 de maig, es va portar a terme, dins dels actes del Festival d’Arquitectura de Barcelona, promogut pel COAC i l’Ajuntament de Barcelona, i que estaven convidats el CEII i la Parròquia, la jornada de posada en valor del Temple Parroquial i la Capella dels Segadors.

L’acte va està dividit en tres parts. La primera presentada pel Manel Martín, historiador i Vicepresident del CEII en que es va explicar la història de la Parròquia i la Capella del Sant Crist del Segadors, des del segle X fins al segle XX. La segona i la tercera part, presentada pel L’Esteve Cabré Dr. Arquitecte i parroquià, en que ens va explicar el procés de la rehabilitació de la Cúpula des de l’any 1995 fins el 2020, així com el procés portat a terme. Posteriorment va fer referència al Pla Director per enquibir-hi la resta d’intervencions pendents com són la Capella dels Segadors, les pintures murals del pintor andreuenc Verdaguer o el campanar.

Posteriorment, l’arquitecta Anna Sole, va exposar el seu Projecte Final de Carrera, que s’emmarca dins de la pacificació i recuperació de l’antiga plaça Major, actual Plaça Orfila, així com de l’entorn com a futura superilla del poble de Sant Andreu.

L’acte va comptar amb la presència del Rector Mn. Toni Roman, la Regidora del Districte Ilm Sra. Lucia Martín, de la Gerent del Districte Sra. Maria Gas i del conseller portaveu a Sant Andreu d’ERC Sr. Carlos Rodriguez. La Decana de la Delegació de Barcelona del COAC Sra. Sandra Bestraten va fer la cloenda del acte amb els agraïments.

El 1850 l’església de Sant Andreu de Palomar es quedà petita i es decidí reconstruir-la per ampliar-la, a càrrec de l’arquitecte Pere Falqués i Urpí. El dia de Corpus de 1881 s’inaugurà l’absis, la sagristia, la capella, el creuer, el presbiteri i la cúpula. Però el 9 d’agost de 1882 caigué la cúpula ocasionant 7 morts i 11 ferits. Falqués abandonà l’obra, que fou encarregada a Domènech i Estepà, qui reconstruí la cúpula, fent-la doble, amb 68 metres d’altura. El 5 de març de 1889 s’acabà el campanar i el 1904 la façana.

Després de massa anys amb la cúpula coberta per una malla, per evitar que els diferents elements que tenien perill de despreniment caiguessin sobre les teulades, causant més desperfectes, o al carrer, amb el conseqüent perill de fer mal a algú; es va poder dur a terme la restauració de la cúpula. Les rajoles van ser classificades i tipificades, i recol·locades en la seva majoria. Les que van ser substituïdes, són les que oferim en aquesta campanya de sensibilització amb el patrimoni. Es pot consultar el pla director en la web de la parròquia (www.parroquiasantandreupalomar.cat)

Aquestes rajoles han estat a la cúpula durant més de 130 anys, tenen, doncs, un valor històric, a més d’un valor sentimental per als qui ens estimem la parròquia i per tots els que l’admirem des dels carrers del nostre poble. Emporta’t, doncs, un tros de la cúpula a casa! Per un donatiu igual o superior a 15 € contribueix a preservar el nostre patrimoni

Cadascuna d’aquestes “velles” rajoles, han estat extretes de la cúpula exterior i volem que formin part de cadascuna de les famílies del poble de Sant Andreu del Palomar.

Esteve Cabré