Missa Solemne de Festa Major

Com sempre, hem portat a terme en la Diada de Sant Andreu, dins dels actes de Festa Major i a la nostra Parròquia, la Missa concelebrada en honor del nostre patró i Apòstol.

Enguany el Cardenal-arquebisbe de la diòcesi, Joan Josep Omella la va presidir conjuntament amb el rector mossèn Toni Roman, el vicari mossèn Pedro Rivero, el diaca mossèn Joan Luengo i els altres mossens que ens van acompanyar.

Va haver-hi com sempre una gran afluència de veïns, molts d’ells no són habituals a les nostres celebracions litúrgiques, però en aquesta data no deixen de venir, i això dona sentit i explicació que la Parròquia, per molta gent, independentment de les seves creences religioses o no, se la fa seva. Aquest aspecte no és gens menyspreable, tot el contrari és també un valor.

Els tocs i repics de campana avisant als feligresos de l’inici de l’Ofici, l’Església i el cupulí il·luminats tot portava a entrar i participar de la Festa.

Fins aquí l’explicació de l’acte en si, ara el que jo voldria remarcar i posar també l’accent és en un altre element que d’entrada no és estrictament religiós.

I aquest són bàsicament dos: Els gegants i l’Esbart dansaire.

Des de fa ja uns anys i molt encertadament aquestes dues entitats del nostre poble participen activament i això és una molt bona iniciativa que cal continuar i potenciar més, és la connexió de la Parròquia amb el teixit associatiu del seu territori, un espai geogràfic en què des de fa més de 1000 anys que hi està inserida.

El seguici dels gegants (l’Andreu i la Coloma que així es diuen) i grallers des del carrer i fins a entrar a la Parròquia a l’inici de la Missa i els seus balls dins l’acte litúrgic, genera una expectació, no tan sols a la canalla, sinó també als grans, és la màgia ancestral dels gegants que a ningú deixa indiferent.

L’Esbart Maragall… que dir d’ells, un dels esbarts més importants de Catalunya i que des de fa anys en uns moments dolços i molt ben dirigits, també oferint les seves danses populars al Sant patró i davant l’Altar.

Aquests elements sempre, i sempre és sempre, donen un caire festiu, alegre, de Festa Major, però també dins la Missa, d’una religiositat popular que a vegades està molt “soterrada”, però que en moments com aquest surt amb força i dona esperança tot i les dificultats, de tota mena, de la nostra comunitat cristiana i dins un món profundament secularitzat i “no creient”, hem de seguir, malgrat les nostres limitacions i mancances humanes, donant testimoni de l’Evangeli i del que significa a peu de carrer i aquest carrer, per nosaltres, són els carrers de Sant Andreu de Palomar.

Gràcies ben cordials a la Germandat de Trabucaires, Geganters i Grallers de Sant Andreu de Palomar, als campaners i a l’Esbart Maragall del Casal Catòlic de Sant Andreu, per la seva inestimable participació en aquest acte.

També agrair la presència del Senyor Cardenal-arquebisbe, dels mossens i a tots vosaltres per l’assistència.Bona Festa Major a tots.

Josep Castells